Program

Tonsättarna 2021 - Biografier och programkommentarer.


Víctor Varela (f. 1955) är utbildad som tonsättare och pianist i Caracas, Amsterdam och i Haag. Hans musik har framförts vid ett flertal festivaler i Europa, Amerika och Japan. I Sverige har han komponerat verk till några av de främsta ensemblerna för ny musik. Varela har fått stipendier och beställningar från flera institutioner i Sverige. Han har varit docent och föreläsare vid olika universitet och idag är han aktiv medlem i FST, den svenska sektionen av ISCM och STIM. Baserad I Göteborg och svensk medborgare sedan 2001.


Open/closed för 1 slagverkare (2017-18)
Open/closed har en direkt litterär ursprung: Labyrinter av den argentinske författaren Jorge Luis Borges. Varje gång man tar en väg som verkar vara öppen, måste man alltid överväga möjligheten att vägar kan stängas när som helst och var som helst.
Stycket är tillägnat Per Sjögren med stöd av FST.


Gliss. för alt-saxofon (2020)
Verket har 3 distinkta sektioner eller paneler. I varje panel är den musikaliska gesten komplex, man kan säga ”barock”. Gliss. är en förkortning av det italienska ordet ’glissandi’. Glissandi är de länkande ljuden i hela stycket.
Gliss. är tillägnat Jörgen Pettersson med ekonomiskt stöd av Konstnärsnämnden

...................


Cornelia Karlsson (f. 2000) kommer från Lund och har medverkat i olika konstellationer sedan tonåren, och skrivit allt från pop till klassiskt. Hon studerar komposition vid Det Konglige Danske Musikkonservatorium.


Ett stycke för basklarinett och cello, inspirerat av Bruno K Öijers dikt ”Två Hav” ur diktsamlingen ”och natten viskade Annabel Lee.”

Till min morfar Staffan Wahlén. Du var två stormiga hav som drog åt varsitt håll. Liksom mannen i dikten ville du slåss mot ett hav av fattigdom, men slukades av de stora vågorna.

...................

Hannes Hjohlman, född 2001 i Stockholm. Han studerar idag komposition vid S:t Sigfrids folkhögskola. Hannes blev intresserad av musik när han började spela dragspel vid Kulturskolan i Stockholm och studerade senare på musiklinjen med klassisk inriktning vid Södra Latins gymnasium med dragspel som huvudinstrument. Det var under gymnasietiden som Hannes blev intresserad av att skriva egen musik.

Hannes kompositioner har ofta inslag av minimalism; repetitiva melodislingor och ostinati är centrala element i hans musik. Han är även intresserad av folkmusik och tar ibland inspiration därifrån i skrivandet.


”En liten samling mindre geografiska verk” (2021)
Någonstans finns en flod med strömmande vitt vatten och pilträd växande på stränderna. Den rusar i väg mot havet i fjärran, ständigt i rörelse.
På en annan plats finns ett berg med skogsklädda sluttningar och porlande bäckar. Det har stått där sen urminnes tider och ska stå där för all framtid.
På en tredje plats står ett gammalt hus. Det står där i solljuset, i regnet, i vinden.
Och skänker trygghet till människorna som bor där.

...................


Ebba Malgeryd (f. 1999). Uppväxt utanför Jönköping i ett hem där pianot tidigt fick en central roll. Redan som liten brukade Ebba komponera små stycken framför pianot. Intresset för musik följde med genom skolgången. I samband med musikstudierna på högstadiet och gymnasiet väcktes en tanke om att få utveckla komponerandet och dela musiken med en publik. Hösten 2019 sökte sig Malgeryd till St Sigfrids folkhögskolas kompositionsutbildning. På St Sigfrids folkhögskola har hon fått utforska olika stilar och skrivit för ett flertal sättningar, långt mer än enkla pianokompositioner.

Känsloavtrycken är av betydande roll i Malgeryds musik. Där finns en önskan om att åhöraren ska beröras och känna musiken lika kraftfullt som Malgeryd själv gjort när hon skapat den.


"I stormens öga" (2021)
Stormen närmar sig. Dess oväsen gör mig stum. Som förstelnad står jag. Betraktar den. Låter den fånga mig. I stormens öga råder lugn. En trygghet omsluter mig, men stormen är listig. Lika snabbt befinner jag mig utanför dess trygghet. Av rädsla blir jag stum. Som förstelnad står jag. Betraktar den. Låter den passera, röra sig framåt i en annan riktning.

...................


Salomon Hedqvist, född i Lund 2000, är bosatt i Växjö sedan tio år tillbaka, dessförinnan har familjen bott i Costa Rica i sju år. Musicerandet började med självlärt pianospel och glädjen i att skriva egna melodier kom snabbt att bli huvudlockelsen med instrumentet. Den första musikutbildningen blev kompositionsinriktningen på S:t Sigfrids folkhögskola där han till hösten ska börja sitt andra år.


”Loggbok från en barkbåt” (2021) "Sjösättning i soluppgång
Ett skepp kommer lastat
med ett barns oändliga förväntan Almlövsseglet hissas,

vindpustar viskar om stundande storm Masten knakar av hemlängtan
Varför sjungs inga sånger
om små odysséer

längs porlande bäckar? Loggbok från en barkbåt"


...................


Betsy Jolas räknas till de mest betydelsefulla franska kompositörerna under både 1900 och 2000-talen. Hon är född 1926 i Paris och kom att få sin grundläggande utbildning i USA 1940-46 och fortsatte efter examen vid Benington college sina studier i Paris för bland andra Darius Milhaud och Olivier Messiaen. Senare kom hon att ta stort intryck av sina avant-garde-kollegor Boulez och Stockhusen. Jolas har komponerat i ett stort antal genrer sedan 1940-talet och är fortfarande verksam. Ett genombrott i bredare kretsar fick hon sedan hon som 92-åring för första gången framfördes av London Symphony Orchestra med Sir Simon Rattle. Jolas har också haft en viktig position som lärare. 1975 blev hon anställd vid fakulteten vid Paris-konservatoriet efter att i flera år arbetat där som assistent för Messiaen.


Betsy Jolas - ur ”Huit Femme” (2017-18) -Lulling
-Songerie
-Shall we...

-Sing Maria! -Bonjour


Hon skriver om Huit Femme:
-Den stora lieder-traditionen kom in i mitt musikaliska liv för många år sedan tack vare min mor, boendes i Louisville Kentucky, som hade, bland många gåvor, också en vacker röst och skickades att studera sång i Berlin 1912. Jag var själv i tonåren när jag började ackompanjera henne och upptäckte sålunda mycket tidigt den rika lieder-repertoaren som senare gett näring åt en stor del av mina idéer om vokalmusik. Genom åren har jag kommit att intressera mig för hur den traditionen har influerat instrumentalmusik och börjat studera dess favoritform: cykeln. Jag har kommit att skriva flertalet sådana för olika besättningar.

...................


Karl Broberg (f. 1999) är en multi-instrumentalist född och uppväxt i Stockholm. Började spela gitarr i sexan men har plockat upp fler instrument som trummor, kontrabas, elbas och piano på vägen. Broberg har alltid haft ett behov av att utforska harmonik och förstå flera stilar av musik. Året efter gymnasiet började Karl studera klassiskt piano och har haft det som huvudinstrument sen dess. Nu läser Broberg klassisk komposition på S:t Sigfrids folkhögskola för Hans Parment.


”Scherzo No. 1” (2021)
På italienska betyder scherzo ”skämt” och i klassisk musik används det även som en benämning på ett stycke med skämtsam karaktär. Ett skämt kan vara ett förlöjligande av något eller att vrida på något så att det känns kul eller knasigt ofta för att locka skratt. Men ett skämt kan även användas till ett avstånd till något eller förminska något. I mitt fall är det båda. Något som måste tas avstånd till för att kunna hantera. Se på det ur ett enklare perspektiv. Ta det med en nypa salt. Det är inget egentligen skratt som ska lockas med detta stycke men om man känner för att skratta får man göra det.

...................


Kim Hedås är utbildad i komposition vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm där hon numer också arbetar som professor i komposition.Hennes musik har spelats av bl a Sveriges Radios Symfoniorkester, Göteborgs Symfoniker, NorrlandsOperans Symfoniorkester, Norrbotten NEO, Uppsala Kammarsolister, Gageego!, Pärlor för svin, KammarensembleN, Kroumata, VOX, DalaSinfoniettan och GöteborgsOperan. Hon arbetar även med elektroakustisk musik och samarbetar gärna med andra konstnärer inom teater, konst och arkitektur. 2013 disputerade Kim Hedås vid Konstnärliga fakulteten, Göteborgs universitet med doktorsavhandlingen Linjer. Musikens rörelser – komposition i förändring, en avhandling som fokuserar på musikens relationer. Hur förhåller sig musik till det som inte är musik? Kim Hedås har arbetat med musikens rörliga, föränderliga förbindelser i en konstnärlig undersökning med musiken kopplad till fem teman: rörelse, identitet, tid, minne och rum. Det egna kompositionsarbetet under doktorandtiden har resulterat i sexton verk som har spelats vid konserter, föreställningar och utställningar.


"Stills" (2020)
Som del i ett pågående kompositionsprojekt med soloverk för akustiska instrument, ibland i kombination med elektronik, är det senast komponerade stycket ”Stills” för basklarinett och elektronik. Musikens ursprung är rytmiska och harmoniska transformationer, kombinerade i olika mönster för att skapa olika tempi hörbara genom att sträcka ut och förvränga tiden.

...................


Hans Gefors föddes 1952 i Stockholm och utbildade sig till tonsättare vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm för professor Ingvar Lidholm och vid Det Jyske Musikkonservatorium i Århus för Per Nørgård. Han tog diplomexamen i komposition 1977. Han var professor i komposition åren 1988–2001 vid Musikhögskolan i Malmö vid Lunds universitet. Hans Gefors är ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien sedan 1995 och medlem i Föreningen Svenska Tonsättare sedan 1978.


Endagsvarelser (2021)
Lars Noréns pjäs Endagsvarelser tillhör de borgerliga pjäserna. Sex personer har ätit middag en sensommarkväll. Samtalen böljar fram och tillbaka, flera olika ämnen avhandlas samtidigt. Först efterhand friläggs några motiv. Författaren David (Monodram 1) får ett samtal från sin dotter vars mor han är skild ifrån. Han oroar sig för hur kontakten med dottern ska kunna upprätthållas med en fientlig ex-fru. David och Anna är syskon och deras far har nyligen gått bort. Annas bästa väninna Mareike är Davids flickvän (Monodram 2). Mareike sörjer att deras förhållande inte längre är levande och att David är omöjlig att nå. Anna jobbar med kulturprogram på tv och börjar förlora greppet om livet på ett sätt som skrämmer henne, allting hon är med om känns fjärran och meningslöst (Monodram 3).

När jag läste denna pjäs med sin suggestiva titel började jag fantisera om personerna bakom replikerna. I stället för att låta dem möta varandra på en scen frilade jag tre människor i min egen samtid. Det är inte teater, utan med musikens redskap får var och en komma till tals. De storys jag

valt härrör från långa repliker i den första akten. Den avslutas med att David läser Salvatore Quasimodos berömda dikt både på svenska och italienska: Var och en står ensam på jordens hjärta/genomborrad av en solstråle/och plötsligt är det afton (övers. A Lundgren). Diktens linjer kastar ljus över de tre personernas väsen, var och en övergiven på sitt eget sätt. Alla de tre monodramerna avslutas med en tonsättning av dikten på italienska. Cantilenan fungerar sålunda som hela verkets refräng.

Jag vill tacka Lars Noréns familj för rätten att tonsätta texter ur Endagsvarelser. De är skrivna för en låg röst och piano 2021, och jag hade Monica Danielsons altröst i tankarna när jag skrev dem. Hans Gefors, 15 maj 2021

...................


Paula af Malmborg Ward, född 1962, är framför allt känd för sina sceniska verk. Hon utbildade sig till musiklärare vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och fortsatte senare att studera komposition för Hans Gefors vid Musikhögskolan i Malmö. Hennes examensverk Bombpartyt som hade urpremiär på Göteborgsoperan 1998 blev hennes genombrott som operatonsättare.

Under sina studieår skrev hon och Bjarne Nyqvist låten Rendez-Vous på skämt och skickade in den till Melodifestivalen. Låten kom med och tävlade i 1984, där den sjöngs av John Ballard. Den slutade trea och efteråt fick af Malmborg fler erbjudanden att skriva musik. Hon komponerade bland annat bakgrundsmusiken till SVT:s julkalender En decemberdröm 2005.

Läs mer: http://www.upward.se/


"Vad man måste" (2008)
I de förfrågningar jag får gällande nya kompositioner ingår inte helt sällan en önskan om lite humor. När Duo Ego hörde av sig om ett sceniskt stycke möttes vi i ambitionen att låta både det tunga och lätta låta. Följaktligen ropade jag in ett finfint tvättbräde på Tradera, skickade maken till Malmö Centralstation att inhandla en persisk daf och hepp: Vad man måste! Ta-Daa!
Men vad man också måste är ju att hitta bra texter. Både Per och jag hade i hyllan en underbar liten fransk bok med namnet "Den första klunken öl och andra små njutningar" av Philippe Delerm. Där fanns "Banana-split" som i vår opera kom att bilda fond för en helt annan situation än vad författaren kanske ursprungligen tänkt sej, men jag har nu nogsamt inhämtat tillstånd att använda den svenska översättningen minus de 5 sista meningarna, så allt har gått rätt till. Nå, vi botaniserade vidare, bland dödssynderna och andra uppmuntrande teman som skulle ge vår historia om banana-spliten lite ljus från ett annat håll. Eller rättare sagt mörker. Och min favorit Lina Ekdahl kom än en gång till tals (sjungs?) och kompletterade vårt frossartema med rätta men inte räta vinklar. Ut klev en hopplöst ensam människa som går ett tragiskt öde till mötes.

Härligt - ett riktigt operatema!

God lyssning önskar
Paula af Malmborg Ward, tonsättare

...................


Leilei Tian är född i Kina 1971 och började studera piano vid sex års ålder. Hon började sin utbildning som tonsättare vid Centralkonservatoriet i Peking för Zhenmin Xu men flyttade 1997 till Göteborg för att börja studera komposition för Ole Lützow-Holm. Idag är hon verksam i Paris och Rom. Leilei Tian invaldes i Föreningen svenska tonsättare år 2003.

"Let Us create man" (2013) för altsaxofon och piano

Styckets titel kommer från Första Mosebok 1:26-27: ”Gud sade: låt oss göra människor till vår avbild, till att vara oss lika...” ”Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem.”

Mänskligt liv är manifestationen och uttrycket för Guds skaparkraft.

Konsten, i sin tur, är uttrycket för människans skaparkraft. Gud, som varande essensen av kärlek, visar sig i människan i både manlig och kvinnlig form, och framförallt i deras relationer.

Så, i detta duoverk uttrycks just relationen, genom interaktionen hos de två så väldigt olika instrumenten.


...................


Aftab Darvishi är född i Iran 1987 och utbildad i Teheran, Amsterdam och Haag.
Hon komponerar både för scen och film, instrumentalt och vokalt. Hennes musik har framförts över hela världen av ensembler som; Kronos Quartet, Royal Ensemble, Hermeses ensemble oh Riccioti ensemble.
Hon hade premiär för sin första opera ”Turan Dokht” i Holland 2019.


A Thousand Butterflies (2021)
This piece is about endless journeys. The theme is immigration. I chose 1000 butterflies as title because I think immigration is such a personal and versatile experience. It has as many versions as the individuals who have experienced it. I see this versatility like the countless colours and shapes the butterflies present. I also really like the idea that butterflies fly freely without any boundary or limit. The piece is divided into three parts. One thousand butterflies narrates three diff
erent stories. The ongoing growth and movement is the core of all three but each of the parts must narrate a different story, a different character and experience. Each part creates an atmosphere so that the listener could create his or her story. I leave it mostly up to the audience imagination. I have never defined a mission for my music, but if there is any, I believe it will naturally find its way and do its job perfectly. My country of origin is Iran, and having lived and studied in the Netherlands for so long, I have obtained a deep knowledge of western music and techniques. After all these years I find it so difficult to describe my home. There is no home but there is a sensation of home that changes constantly in our mind.”

...................


Helena Tulve (f. 1972) är en estnisk tonsättare vars musik kännetecknas av pågående, föränderliga processer. Hennes kompositioner utgår från det enkla och växer till synkrona mönster av musikaliska detaljer. Vid sidan av komponerandet har hon också studerat gregoriansk sång och hon komponerar gärna vokalmusik.

”Rimlands” was inspired by a quote of John K. Wright: " ...the most fascinating terrae
incognitae of all are those that lie within the minds and hearts of men." The term of « Rimland » comes from the geostrategy. The Rimland's defining characteristic is that it is an intermediate region, lying between the heartland and the marginal sea powers, as the amphibious buff
er zone between the land powers and sea powers. Also in our imaginal inner geography – being the
area situated on the outer edges of the heartland, it is a periphery we might neglect.
The trio is divided into 3 parts: I Secret Garden - Blanc, II Secret Garden - Noir, III Pathless Land. The series of black and white photos by Yumiko Izu have given the titles to the first and the second part of the piece.

Rimlands was commissioned by Swarovski Kristallwelten and Alois Lageder and was premiered by Paul Meyer (clarinet), Alban Gerhardt (cello) and Thomas Larcher (piano).

...................


Peter Lyne, född 1946 i Northampton, är en engelsk-svensk tonsättare och musikpedagog. Lyne studerade musik vid Oxford University 1965–69, bland annat komposition för Edmund Rubbra och Kenneth Leighton. Då han fann det engelska kompositionsklimatet för konservativt reste han 1969 till Sverige för att studera för Ingvar Lidholm och gästföreläsare som György Ligeti. Efter att ha arbetat som lärare i England under ett år återvände han till Sverige, skrevs in i kompositionklassen vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm 1971 och avslutade studierna där 1975. Han studerade även en kort tid för Witold Lutosławski i Groznjan 1977.

1983–2011 var Lyne föreståndare för Musiklinjen Kapellsberg vid Härnösands folkhögskola där han fortfarande är verksam som kompositionslärare. Han är ordförande i Nymus, föreningen för ny konstmusik i Härnösand, och 2006-2019 ordförande i RANK, Riksförbundet Arrangörer av Nutida Konstmusik. 2007 tilldelades han utmärkelsen Honorary Fellow of Birmingham Conservatoire.


I am” (2021)
John Clare (1793 - 1864 ) var en engelsk poet, son till en fattig bonddräng och en icke läskunnig mor. Trots detta kunde Clare utveckla sin poetiska begåvning, och karriären kulminerade 1819 då
han fick en stor succé i London. Succén var dock kortlivad, och han började snart lida av depressioner vilka senare ledde till en sinnessjukdom. 1842 blev han intagen på sinnessjukhuset i Northampton, där han tillbringade resten av sitt liv.
Han fortsatt dock att skriva dikter och mer än 3000 finns nedtecknade. Efter sin död glömdes han helt bort och återupptäcktes först vid slutet och 1900-talet. Idag betraktas han som en av de viktigaste poeterna av den romantiska perioden.
Dikten "I am" utgavs 1848. Den handlar om depression, ensamhet och en önskan om att få dö i frid.

" Jag existerar, men ingen bryr sig om mig. Mina vänner överger mig. Men jag lever. Mitt liv är som ett skeppsvrak. De som jag älskade mest var de som visade mig största kyla. Jag ligger som ett barn här i gräset med himmelen över mig, och längtar efter att möta min Gud."

...................


Anna Eriksson (f. 1963) är tonsättare, ljudkonstnär och gitarrist bosatt i Göteborg. Hon skriver beställningsverk åt solister, ensembler och orkestrar och musiken framförs på konserter och festivaler runt om i Sverige och Europa. Verk för till exempel sinfonietta, slagverk, gitarr, kör, musikteater samsas med ljudinstallationer och mer rumsliga uttryck. Något av en röd tråd i musikskapandet är just mötet mellan traditionella instrument och olika ljudobjekt. Pennvässare, bordsfläktar, äggskivare, självspelande tårtljus, talande papegojor och diverse skrot har genom årens lopp tagit plats i musiken, både som kontrast och i samverkan med en mer melodisk ljudbild.


"Epilog-Svarta Lådan" (2021)
2009 komponerade jag det sceniska verket ”En flygvärdinnas sånger”, beställt av Duo Ego. Detta är en fristående fortsättning, en musikalisk epilog.

Svarta lådan eller black box är en ålderdomlig benämning på ett flygplans båda färdskrivare. De innehåller data av olika slag som skall underlätta vid en haveriutredning. Färdskrivarna är även försedda med en ”pingsändare”, en ultraljudsändare som underlättar lokalisering av dem i vatten. Texten är hämtad från Gunnar Ekelöfs diktsamling ”Sent på jorden”.

...................


Viet Cuong (f. 1990) Called “alluring” and “wildly inventive” by The New York Times, the music of American composer Viet Cuong has been performed on six continents by musicians and ensembles such as the New York Philharmonic, Eighth Blackbird, Saint Paul Chamber Orchestra, Sō Percussion, Alarm Will Sound, Atlanta Symphony, Sandbox Percussion, Albany Symphony, PRISM Quartet, and Dallas Winds, among many others. Viet’s music has been featured in venues such as Carnegie Hall, Lincoln Center, and the Kennedy Center, and his works for wind ensemble have amassed hundreds of performances worldwide. Passionate about bringing these different facets of the contemporary music community together, his upcoming projects include a concerto for Eighth Blackbird with the United States Navy Band. Viet also enjoys exploring the unexpected and whimsical, and he is often drawn to projects where he can make peculiar combinations and sounds feel enchanting or oddly satisfying. His recent works thus include a snare drum solo, percussion quartet concerto, and, most recently, a double oboe concerto. He is currently the California Symphony’s Young American Composer-in-Residence, and recently served as the Early Career Musician-in-Residence at the Dumbarton Oaks. Viet holds degrees from the Curtis Institute of Music (AD), Princeton University (MFA), and Peabody Conservatory (BM/MM).

In 1641 a Jesuit scholar and priest named Athanasius Kircher published Magnes (Magnets), a work that discussed various forms of attraction and, unsurprisingly, magnetism. One chapter, titled “the magnetism of music,” details an experiment in which he fills four wine glasses with liquids of various densities: aqua vitae (later referred to as brandy by Benjamin Franklin’s time), wine, pure water, and a coarse liquid such as saltwater or oil. Kircher observed that each solution reacted differently when played, and conclusively associated each with one of the four Greco- Roman humors. Water, Wine, Brandy, Brine explores the various sounds that can be produced from playing crystal glasses as musical instruments, from the bell-like sounds of “toasting” the glasses, to the theremin-like singing produced when the rims are played.


Per Sjögren – Slagverk

Monica Danielsson, Christian Berg

Per Sjögren

Maria Ingemarsson Berg

Christian Berg, Per Sjögren, Robert Ek

PRogrammet för 2022 kommer här inom kort.