Medverkande

MEDVERKANDE

TONSÄTTARNA


Charlotte Bray föddes 1982 i Oxford och växte upp i High Wycombe, Buckinghamshire. Hon studerade cello och komposition vid Birmingham Conservatoire och tog examen efter studier för Joe Cutler. Hon tog också examen i komposition vid Royal College of Music, där hon studerade för Mark Anthony Turnage. Hon deltog i Britten-Pears Contemporary Composition Course 2007 med Oliver Knussen, Colin Matthews och Magnus Lindberg och studerade vid Tanglewood Music Center 2008 för John Harbison, Michael Gandolfi, Shulamit Ran och Augusta Read Thomas. 2011 blev Charlotte hedersmedlem i Birmingham Conservatoire. Priset Royal Philharmonic Society Composition Prize 2010 resulterade i en beställning för pianokvartett för Cheltenham International Music Festival som Charlotte komponerade stycket Replay för. Hon var också vinnare av 2014 Lili Boulanger-priset.


Läs mer: http://charlottebray.co.uk/

Lyssna: https://www.youtube.com/watch?v=IcVSxxbihXA



Hans Gefors föddes 1952 i Stockholm och utbildade sig till tonsättare vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm för professor Ingvar Lidholm och vid Det Jyske Musikkonservatorium i Århus för Per Nørgård. Han tog diplomexamen i komposition 1977. Han var professor i komposition åren 1988–2001 vid Musikhögskolan i Malmö vid Lunds universitet. Hans Gefors är ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien sedan 1995 och medlem i Föreningen Svenska Tonsättare sedan 1978.


Lyssna: https://www.youtube.com/watch?v=fiiM_lsoATA



Leilei Tian är född i Kina 1971 och började studera piano vid sex års ålder. Hon började sin utbildning som tonsättare vid Centralkonservatoriet i Peking för Zhenmin Xu men flyttade 1997 till Göteborg för att börja studera komposition för Ole Lützow-Holm. Idag är hon verksam i Paris och Rom. Leilei Tian invaldes i Föreningen svenska tonsättare år 2003.


Läs mer: http://tianleilei.org/

Lyssna: https://www.youtube.com/watch?v=gI_8SVbmBWs



Magnus Lindberg är en finländsk tonsättare och föddes 1958 i Helsingfors. Han har studerat vid Sibeliusakademin för Einojuhani Rautavaara och Paavo Heininen. Lindberg hör till den tonsättargeneration som framträdde på 1970- och 1980-talen och han samlade en ovanligt begåvad och ambitiös grupp unga musiker i landet. Efter sitt uppmärksammade genombrott med Kraft (1985) har Lindberg profilerat sig som en av de internationellt sett främs­ta kompositörerna i sin generation. I hans produktion intar orkestermusiken en central roll, och hans tonspråk har utvecklats genom ett fördomsfritt laborerande med klassiska och nya kompositionstekniker som han själv vidareutvecklat, framför allt genom ett målmedvetet arbete med datorn som kompositionsredskap. Musiken kännetecknas av en stark inre laddning och bygger på originella frågeställningar kring musikens eget väsen och möjligheter.


Lyssna: https://www.youtube.com/watch?v=WzriOqz_EoM



Staffan Storm, född 1964 i Karlskrona, är tonsättare och lektor i musikteori och komposition vid Musikhögskolan i Malmö. Mellan 1986–1992 studerade han komposition och musikteori vid Musikhögskolan i Malmö. Han har därtill deltagit i olika kompositionskurser av vilka framförallt bör nämnas de vid Centre Acanthes i Avignon, Frankrike samt Feriekurserna för ny musik i Darmstadt, Tyskland. Storms verkförteckning består främst av verk för varierande kammarensemblebesättningar, från soloverk till kammarensemble, men här finns även orkesterverk och elektroakustisk musik. Också vokalmusik intar en central roll i hans produktion.


Lyssna: https://www.youtube.com/watch?v=2sMszBCgAck



Fredrik Hedelin, född 1965 i Stockholm, började spela klassiskt piano i tidiga år, sysslade en del med improvisationsmusik under uppväxtåren, och ägnade sig senare även åt solistiskt orgelspel. Mellan 1984 och 1993 studerade han komposition vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm för Pär Lindgren och Sven-David Sandström, och fortsatte senare med att delta i kompositionskurserna vid Fondation Royaumont och IRCAM i Frankrike. Sedan 1993 har Fredrik Hedelin verkat som tonsättare och skrivit såväl kammarmusik som kör- och orkestermusik. Han har också komponerat elektroakustisk musik och musik för instrument och realtidselektronik. Hedelin har framförts av bland andra Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören, KammarensembleN, Pärlor för Svin, Ensemble Nieuw, Trio Recherche och TM+. Vid sidan av komponerandet utvecklar han musikprogram för ljudsyntes och algoritmisk komposition, samt undervisar i komposition, form och analys vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.


Läs mer: http://www.fredrikhedelin.se/

Lyssna: https://www.youtube.com/watch?v=AyBwfRj3mSw&t=1s



Thomas Liljeholm, föddes 1944 i Göteborg men växte upp i Malmö där han också fick sin första musikundervisning i teori och klarinett vid Malmö Musikkonservatorium. Senare studier i klarinett och violin, 1968-1970, vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, ledde till ett starkt intresse för den nutida konstmusiken, och 1976-1978 inledde han kompositionsstudier för Lars-Gunnar Bodin, dåvarande chef för EMS (Elektroakustisk Musik i Sverige).. En ny studieperiod mellan 1987 och 1991 genomfördes vid Göteborgs Musikhögskola för Ole Lützow-Holm, Lars Johan Werle och Åke Parmerud.

Thomas Liljeholms musik är dramatisk – han talar om ett ”auditivt psykologisk förhållningssätt” – men fortfarande med rötterna i den så kallade absoluta musiken. Han har också vunnit uppmärksamhet utomlands och spelats i hela Europa, i USA, Kina  Ukraina med flera länder samt erhållit en lång rad beställningar, stipendier och priser.


1991-1999 var han orkesterchef för kammarorkestern Musica Vitae i Växjö och från 2000-2002 dess VD. I samma stad har han också grundat Media Artes, experimentellt forum för nya konstnärliga yttringar. Han är sedan 1994 medlem i Föreningen Svenska Tonsättare (FST) samt sedan 2001 medlem i International Society for Contemporary Music (ISCM) the Swedish section (fram till 2010 som styrelseledamot).


Läs mer: http://thomasliljeholm.com/

Lyssna: https://www.youtube.com/watch?v=qGaZMYlIBe0



Malin Bång, född 1974 i Göteborg, har studerat komposition vid Kapellsbergs musikskola 1993–1994, komposition och piano vid Musikhögskolan i Piteå 1994–1998 (masterexamen 1998), komposition och instrumentation vid Conservatiore Nadia et Lili Boulanger i Paris 1997–1998 (diplom 1998), och komposition vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm 1999–2003 (masterexamen 2003).[3]

Malin Bång är composer in residence i ensemblen Curious Chamber Players. Ensemblen söker nya former för sina konserter och experimenterar med själva spelplatsens förutsättningar.


Läs mer: http://malinbang.com/

Lyssna: https://www.youtube.com/watch?v=QmMQwjXDpCo



Paula af Malmborg Ward, född 1962, är framför allt känd för sina sceniska verk. Hon utbildade sig till musiklärare vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och fortsatte senare att studera komposition för Hans Gefors vid Musikhögskolan i Malmö. Hennes examensverk Bombpartyt som hade urpremiär på Göteborgsoperan 1998 blev hennes genombrott som operatonsättare.

Under sina studieår skrev hon och Bjarne Nyqvist låten Rendez-Vous på skämt och skickade in den till Melodifestivalen. Låten kom med och tävlade i 1984, där den sjöngs av John Ballard. Den slutade trea och efteråt fick af Malmborg fler erbjudanden att skriva musik. Hon komponerade bland annat bakgrundsmusiken till SVT:s julkalender En decemberdröm 2005.


Läs mer: http://www.upward.se/

Lyssna: https://www.youtube.com/watch?v=EC3eKRqDub8



Madeleine Isaksson, född 1956 i Stockholm, är en svensk tonsättare bosatt och verksam i Frankrike.

Isaksson studerade mellan 1979 och 1987 vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Efter examen i piano- och ensemblelärarklassen för Gunnar Hallhagen, började hon i kompositionsklassen med lärare som Gunnar Bucht och Sven-David Sandström i komposition, Pär Lindgren i elektroakustik, Arne Mellnäs i instrumentation och Bo Wallner i teori och analys. År 1987 reste hon till Amsterdam för ett års studier för tonsättaren Louis Andriessen och sedan vidare till Frankrike, där hon sedan början av 1990-talet bor och verkar utanför Paris. Hon invaldes 1989 i Föreningen svenska tonsättare.


Läs mer: https://madeleineisaksson.com/

Lyssna: https://www.youtube.com/watch?v=mGPMdTtYMPw


Ylva Skog, född 1963, är en svensk tonsättare. Hon skriver främst kammarmusik men även orkester-, kör- och elektroakustisk musik. Hon studerade 1994–99 komposition vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm för bl.a. Lars Ekström, Lars-Erik Rosell och Pär Lindgren.

Hennes porträtt-cd Terra firma var 2010 nominerad för en Grammis.


Läs mer: http://www.ylvaskog.se/

Lyssna: https://www.youtube.com/watch?v=CiwFVqIQB3w


För en bredare publik är nog John Cage (1912-1992) nog mest känd för sin "tysta" komposition, 4,33, första gången framförd av pianisten David Tudor. Stycket går ut på att musikern/musikerna sitter beredd(a) att börja spela under en bestämd tidsrymd utan att slå an en enda ton. På detta sätt fokuserar Cage på de ljud som alltid finns runt omkring oss. Hans betydelse för den avantgardistiska konsten under främst 1940-, 1950-, och 1960-talet går inte att överskatta. Han citeras fortfarande flitigt och hans verk, föreläsningar och böcker är fortfarande en inspirationskälla för många kompositörer och konstnärer.

För scenen skrev Cage flera verk, bland annat serien om fem operor, Europeras, 1987-91.


Läs mer: https://johncage.org/

Lyssna: https://www.youtube.com/watch?v=HypmW4Yd7SY


Perttu Haapanen, född 1972, är modernist, men hans formspråk är som en uppfriskande tyfon inom stilen. "Som en sann modernist har han sökt och utforskat gränserna för sitt formspråk på olika sätt, även om hans verk alltid noggrant övervägs och poleras," skriver Kimmo Korhonen. Hans produktion är stor, och många av hans verk är prydda med en originell humoristisk stil som till exempel de uppfunnna språken i hans vokalverk. Faktum är att språkaspekten är särskilt intressant i Haapanens musik - ”medan solosaxstycket Aria nästan passerar gränsen till språket, överges nästan meningen med text i kammaroperan Solity:d,” skriver han.


Läs mer: https://perttuhaapanen.fi/

Lyssna: https://www.youtube.com/watch?v=9cQrpnXlDG8



Simon Steen Andersen, född 1976, är en dansk tonsättare och ljudkonstnär. Han studerade komposition för Karl Aage Rasmussen, Mathias Spahlinger, Gabriel Valverde och Bent Sørensen i Aarhus, Freiburg, Buenos Aires och Köpenhamn från 1998 till 2006. Han var composer in residence för Aalborgs symfoniorkester mellan 2004-2005 och Athelas Sinfonietta Köpenhamn mellan 2006-2007. Sedan 2008 har han undervisat i komposition vid Kungliga musikaliska akademien, Aarhus. Sedan 2018 har han haft befattningen som professor vid avdelningen för komposition och musikteater vid Bern University of the Arts. Han är för närvarande bosatt i Berlin.


Läs mer: http://www.simonsteenandersen.dk/

Lyssna: https://www.youtube.com/watch?v=LUH29h5A0LY



Kaija Saariaho, född 1952 i Helsingfors, är en finländsk tonsättare. 1982 flyttade hon till Paris för att studera vid IRCAM, institutet för forskning och studier av elektroakustisk konstmusik. Saariaho har skrivit flera stora orkesterverk, operor och mycket kammarmusik. Under sin karriär har Saariaho fått uppdrag från Lincoln Center för Kronos-kvartetten och från IRCAM för Ensemble Intercontemporain, BBC, New York Philharmonic, Salzburg Music Festival, Théâtre du Châtelet i Paris och Finska National Opera, bland andra. I en kompositionsundersökning genomförd 2019 av BBC Music Magazine rankades Saariaho som den största nu levande tonsättaren.


Läs mer: https://saariaho.org/

Lyssna: https://www.youtube.com/watch?v=5n3sF0fapD8


Miklos Maros föddes 1943 i Ungern och påbörjade sina studier vid Musikkonservatoriet i Budapest och fortsatte sedan till Liszt-akademien. Han studerade vid Musikhögskolan i Stockholm efter att han kommit till Sverige 1967. Han började arbeta vid Elektronmusikstudion i Stockholm 1970 och fick anställning som studions första lärare 1971 och stannade till 1978. 1976-80 var han även lärare på Musikhögskolan i Stockholm. Maros har komponerat omkring 250 verk.


Läs mer: https://www.mmaros.com/

Lyssna: https://www.youtube.com/watch?v=epvI8OTDECA


Jonathan Frendel, född 1999, är uppväxt i Vendelsö, strax söder om Stockholm. Han läste musiklinjen på Södra Latin och började där sitt komponerande. Efter gymnasiestudierna fortsatte Frendel sin tonsättarutbildning på St Sigfrids Folkhögskola i Växjö. Musiken präglas av viljan att bryta barriärer och kasta om förutfattade normer. Både personligt och politiskt berörs gärna. Lika vikt ges åt fult och åt fint, åt skört och åt kärvt, åt stort och åt lite.


Cornelia Karlsson, född 2000, kommer från Lund och har medverkat i olika konstellationer sedan tonåren, och skrivit allt från pop till klassiskt. Hon studerar klassisk komposition på St Sigfrids folkhögskola.


Ebba Malgeryd, född 1999, väsxte upp utanför Jönköping i ett hem där pianot tidigt fick en central roll. Redan som liten brukade Ebba komponera små stycken framför pianot. Intresset för musik följde med genom skolgången. På högstadiet gick hon i musikklass på Alfred Dalinskolan i Huskvarna följt av estet-musiklinjen på Per Brahegymnasiet i Jönköping. Hösten 2019 sökte sig Malgeryd till St Sigfrids folkhögskolas kompositionsutbildning för att utveckla sitt komponerande. Nu har hon fullföljt första året och ser fram emot att inleda sitt andra år. Malgeryd vill att åhöraren ska beröras och känna musiken lika kraftfullt som hon själv upplevt den när hon skapat den.

MUSIKERNA OCH ANDRA MEDVERKANDE


Christian Berg (1972-) är utbildad på musikhögskolorna i Stockholm, Göteborg och Wien. Berg arbetar som frilansmusiker i Växjö och har nutida musik och barock som specialitet. Han spelar regelbundet med Musica Vitae och är cellist i GöteborgBaroque.


Kerstin Björk (1980-) Utbildad vid HDK textil konst i Göteborg. Björk arbetar främst med broderi men också med teckning och trä. Ett genomgående arbetssätt för Björk är att inte på förhand bestämma ett slutresultat. Ett slags automatiskt tillvägagångssätt där arbstrakta världar byggs upp efter hand. Hon bor och verkar till större delen i Småland men har också en ateljé i Göteborg. Kommande utställningar Väsby konsthall 2020, Bergdala galleri 2022.

www. kerstinbjork.heymo.se

instagram: festensrester


Tony Blomdahl (1972-) studerade komposition för Sven-David Sandström vid Gotlands Tonsättarskola och Ole Lützow-Holm vid Göteborgs universitet på 90-talet. Blomdahl skriver för det mesta kammarmusik, inte sällan för lite ovanligare ensembler som elgitarrkvartett, guitar-hero-gitarrer och liknande, och har även gjort teatermusik, både till fria grupper och till institutionsteatrar. Blomdahl har på senare år börjat komponera musik direkt för högtalare, inte sällan i kombination med en eller flera levande musiker. Hans musik finns också utgiven på ett antal CD-skivor med ett flertal svenska ensembler och musiker.
www.tonyblomdahl.se


Duo Ego bildades 2001 av sångerskan Monica Danielson och slagverkaren Per Sjögren. De har konserterat i bl a USA, Litauen, Ryssland och Ukraina och tilldelats Föreningen Svenska Tonsättares Interpretpris samt Carin Malmlöf-Forsslings Artistpris av Kungliga Musikaliska Akademien. Duon framför ofta sceniskt utformade verk och har en helt egen repertoar av huvudsakligen svenska tonsättare. Monica Danielson är född och uppvuxen utanför Lenhovda och startade sin musikaliska bana där och på S:t Sigfrids folkhögskola. Hon driver sedan 1996 operakompaniet MusikTeaterVerket som presenterat ett stort antal svenska premiärer av nutida kammaropera. I vinter kan man se Monica i NorrlandsOperans uppsättning av Lars-Johan Werles opera ”Kvinnogräl”. Monica har uruppfört ett hundratal verk och är sedan 2014 invald i Kungliga Musikaliska Akademien.

http://www.duoego.se/
http://www.monica-danielson.se
http://www.musikteaterverket.se


Robert Ek har som klarinettist specialiserat sig på samtida musik som kammarmusiker och solist. Med stor nyfikenhet och engagemang försöker han att tillsammans med tonsättare utveckla repertoaren för sitt instrument. Han har spelat in ett tjugotal skivor och uruppfört ett stort antal verk som solist och ensemblemusiker.


Han är sedan 2007 medlem i ensemblen Norrbotten NEO, landets enda ensemble med ett nationellt uppdrag att verka för den samtida konstmusiken. Norrbotten NEO uruppför varje år ett antal verk av svenska och internationella kompositörer. 2012 erhöll ensemblen fst:s interpretpris för sitt arbete inom den samtida konstmusiken.


Robert har uppträtt och samarbetat med musiker, kompositörer och dirigenter från olika delar av världen. Han jobbar gärna i gränslandet mellan konstarter och har haft nära samarbeten med inte bara tonsättare utan även med författare, koreografer och filmare.

Robert har turnerat i Europa, Nordamerika, Asien och Australien och spelat på festivaler som Warzaw autumn, Huddersfield Contemporary Music Festival, June in Buffalo, Faithful (Berlin), ISCM world music days i Stockholm och Tallin, Musica Viva (Lissabon), Beijing Modern Music Festival.


Hans arbete med att utveckla repertoaren har på senare år fokuserats på live-elektronik och att utveckla klarinetten som instrument. Sedan 2019 är Robert även doktorand vid LTU där ämnet för hans avhandling är ”the augmented clarinet in intermedial chamber music performance". Syftet med denna avhandling är att undersöka de konstnärliga möjligheterna ur ett multimodalt perspektiv på musikaliska framföranden med fokus på hur sensordata från musikers rörelser kan vara en strukturell del i att skapa intermedial scenkonst.


Maria Ingemarsson Berg (1972-) är pianist och körledare. Född och uppvuxen i Växjö och Rottne och, efter utbildning vid musikhögskolorna i Göteborg, Malmö och Oslo, länge bosatt i Göteborg. Hon har arbetat som pianist vid GöteborgsOperan, Högskolan för scen och musik i Göteborg, Läckö Opera och med MusikTeaterverket. Maria har arbetat som kammamusiker och solist, och där har den samtida musiken varit en viktig ingrediens. Maria har varit musikalisk ledare för samtliga av SmålandsOperans uppsättningar. Sommaren 2015 flyttade Maria tillbaka till Växjö med sin familj och arbetar nu som pianist och ackompanjatör med Växjö och Småland som bas. Våren 2018 tog Maria också sin examen från Magisterutbildningen i kördirigering vid Högskolan för scen och musik i Göteborg. Från och med hösten 2019 är Maria även anställd som lärare i piano och kammarmusik vid Sankt Sigfrids folkhögskola utanför Växjö.


Den svensk-amerikanska violinisten George Kentros utbildades på Yale University och Mannes School of Music i USA samt på Musikhögskolan i Stockholm. Han har  specialiserat sig på den allra nyaste konstmusiken, främst med kvartetten “pärlor för svin”, som han grundade 1995, och duon ”there are no more four seasons”, som bildades 2004 och vars debutCD kallades för en av decenniets 10 främsta klassiska inspelningar av DN. Hittills har han hunnit beställa och uruppföra fler än 150 verk av tonsättare från 20 länder och framträtt som solist, kammarmusiker och skådespelare runtom i Europa samt i USA, Japan, Kanada och Centralamerika. År 2004 utnämnde tidningen Expressen honom till en av Sveriges 24 “Kulturidoler”, och han arbetar fortfarande på att rättfärdiga detta.

https://www.georgekentros.com/


KULTURVAGNEN vill tillgängliggöra och minska avståndet till en konstnärlig upplevelse. Därför transporterar vi konsten en bit bort ifrån storstan till glesbygden, kanske rentav ända ut i skogen. Den är initierad av Tony Blomdahl och Kerstin Björk med stöd av Musikverket.

http://kultur-vagnen.se


Oona Libens (1987) är en svensk-belgisk konstnär vars verk rör sig i hybridlandet mellan film, skuggspel, pseudo-vetenskap och poesi. I sitt konstnärskap för hon en media-arkeologisk undersökning som kretsar kring den rörliga bildens historia; hon kombinerar skuggteater (som är film i dess mest elementära bemärkelse) med mer nutida teknologiska fenomen och vill på så vis skapa en diskussion kring vår tids relation till bild och teknologi.

https://oonalibens.com/


Jörgen Pettersson, född 1964 och uppvuxen i Kosta, utbildades vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm och erhöll, som förste saxofonist någonsin, skolans solistdiplom med jetong. Idag är Jörgen Pettersson en av de främsta och mest efterfrågade saxofonisterna på den internationella nutida musikscenen. Han medverkar i en mängd konserter och festivaler över hela världen, som solist och i olika samarbetsformer. Han är främst känd som en av fyra i Stockholms Saxofonkvartett. Sedan 2014 är Jörgen Pettersson invald i Kungliga Musikaliska Akademien.

http://www.saxofonkvartetten.se

© Copyright 2017-2020. All Rights Reserved.